Кам’янська міська бібліотека ім Т.Г. Шевченка

Вітаємо Вас на сайті нашої бібліотеки

Бібліотека

Наше місто

Житлово-комунальне господарство

Урегульовано низку питань щодо призначення субсидій
Було прийнято зміни до постанови Кабінету Міністрів, які спрямовані на виправлення ситуації в тих випадках. коли з певних причин субсидії або не призначалися, або призначлися за дуже складною процедурою.
Відтепер скасовано потребу обов'язково оформляти особовий рахунок на сплату житлово-комунальних послуг на особу, яка звертається за субсидією. Тобто субсидія може бути призначена одному із громадян, зареєстровано у квартирі або будинку, навіть якщо він не є  власником особового рахунку.
Скасовується потреба проводити обстеження домогосподарства щодо виявлення осіб, які безпосередньо проживають на відповідній  площі. Тепер достатньо принести одну із довідок щодо підтвердження факту відсутності або присутності громадянина у квартирі або будинку. Якщо взагалі немає ніяких документів для підтвердження  факту відсутності або присутності громадянина у квартирі або будинку. Якщо взагалі немає ніяких документів для підтвердження ситуації, комісія може за фактом обстеження визначити, чи проживає людина в тій чи іншій родині, і вже потім ухвалити рішення щодо надання субсидії.
 Це також стосується ситуації, коли у відповідному житловому приміщенні проживають кілька сімей, які сплачують за окремими особовими рахунками житлово-комунальні послуги, - зазначив заступник мінстра.
Уряд також надав можливість звертатися щодо призначення субсидії дитячим будинкам сімейного типу та прийомним сім'ям.
Установлено, що в разі невідповідності інформації про стан зареєстрованих осіб та про кількість осіб, яким нараховується оплата за послуги, для розрахунку субсидій будуть використовуватись дані про склад зареєстрованих.
Якщо субсидію призначено за рішенням комісії з нестандартних ситуацій, то на наступний період, тобто через рік, непотрібно знову звертатися до комісії для розгляду нестандартної ситуації.
Звернення має відбутися лише тоді, якщо за відповідний період у родині ситуація суттєво змінилася.
З 1 жовтня в Україні діють зимові тарифи на газ для побутових споживачів.
Це передбачено постановою Національної комісії, що здійснює державн регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 3 березня 2015 р. № 583.
Згідно з документом для потреб населення в період з 1 жовтня за спожитий обсяг газу до 200 куб.м на місяць (включно) встановлено плату - 3, 60 грн за 1 куб. м. За обсяг, спожитий понад 200 куб. м на місяц, справлятиметься плата 7, 188 грн за 1 куб. м.
Ця норма є чинною включно до 30 квітня, після чого знову набере чинності літній тариф. Зокрема, в період з 1 травня до 30 вересня включно ціна одного кубометра газу становитиме 7. 188 грн.
Праця і зарплата. - 2015. - № 37. - 7 жовтня. - с 1 

 

Державна підтримка впровадження енергоощадних заходів
АКТУАЛЬНО. Українці хочуть економити тепло, але потребують допомоги
Енергетична незалежність — один із головних пріоритетів держави. Уряд розробив чимало програм, які допоможуть українцям стати енергоефективними та платити менше за житлово-комунальні послуги. Приміром, ухвалено постанову Кабінету Міністрів України від 8 квітня 2015 року №231, якою для власників індивідуальних будинків передбачено відшкодування частини суми кредиту у розмірі 30% на придбання енергоефективного обладнання та матеріалів. Для ОСББ та ЖБК — 40%. До програми залучено «Ощадбанк», «Укрексімбанк» і «Укргазбанк».
Фахівці урядової «гарячої лінії», роботу якої забезпечує Урядовий контактний центр, надають консультації із цієї теми. За інформацією управління взаємодії з громадськістю центру, з початку 2015 року щодо відшкодування частини суми кредиту, залученого на придбання енергоефективного обладнання та/або матеріалів, звернулися сотні заявників. Вони просили проконсультувати про умови участі у програмі, допомогти отримати кредит, а також скаржилися на відмову в його наданні.
Приміром, пенсіонер із Черкас просив роз’яснити умови програми державної підтримки впровадження енергоощадних заходів, спрямованих на придбання енергоефективного обладнання та матеріалів для утеплення будинків. Цікавився також, чи може взяти участь у програмі, якщо він не член ОСББ.
Держенергоефективності надав заявнику перелік осіб, які можуть взяти участь у програмі, та розміри відшкодування вартості обладнання і матеріалів: 30% (до 10 тисяч гривень) для громадян, які проживають в одноквартирних будинках та квартирах багатоквартирних будинків, 40% (до 10 тисяч гривень на одну квартиру) — для ОСББ (ЖБК) для впровадження загальнобудинкових заходів.
Часткова теплоізоляція зовнішніх стін багатоповерхівки руйнує будівлю. Тому компенсацію надають за проведення теплоізоляції фасаду виключно всієї споруди, тобто утеплення за рішенням ОСББ (ЖБК).
Також надали перелік обладнання та матеріалів, які пропонують для придбання в межах програми, і уповноважених банків, за допомогою яких можна оформити обладнання та матеріали в кредит, аби потім отримати компенсацію від держави.
А заявниця із селища Бабаїв Харківської області цікавилася, чи може вона отримати від держави компенсацію частини вартості твердопаливного котла, придбаного у квітні 2015 року власним коштом (не в кредит). Жінці пояснили, що таке відшкодування можливе у разі, якщо котел оформлений в кредит через АТ «Ощадбанк». Адже компенсаційну суму переказують тільки на рахунки уповноважених банківських установ.
Також люди скаржаться на затримку виплат, передбачених Державною програмою відшкодувань. Скажімо, пенсіонерка з Чернівців ще в грудні 2014 року оформила в АТ «Ощадбанк» кредит на твердопаливний котел, а обіцяної компенсації не отримала й досі.
Держенергофективності повідомив: з набуттям чинності зазначеної постанови Кабміну розпочалася підготовка програми відшкодування 20% тіла кредиту на придбання котлів з використанням будь-яких видів палива та енергії (за винятком природного газу). Після її завершення кошти відшкодують усім громадянам, які отримали кредити в АТ «Ощадбанк» з листопада 2014 року.
Загалом за період з 17 по 23 серпня на урядову «гарячу лінію» надійшло 35 535дзвінків, через інтернет зареєстровано 225 звернень.
0-800-507-309 — урядова «гаряча лінія» працює цілодобово
044-284-19-15 — для жителів м. Києва; +380-44-284-19-15 — для громадян, які перебувають за кордоном
Веб-сайт Урядового контактного центру www.ukc.gov.ua

 

Урядовий Кур'єр. - 2015. - 27 серпня.

 

Не дозволяйте ЖЕКам порушувати закон
Працівники комунальних підприємств не надають довідок без сплати боргів 
Якщо у ЖЕКу вам не видають потрібну довідку, не знімають з реєстрації, мотивуючи наявністю комунальних боргів, чи вимагають спочатку принести квитанцію про поточну оплату комунальних послуг, — це неправомірні дії. Юристи пояснюють, що посадові особи комунальних підприємств так порушують кілька законів: Конституцію України (стаття 32), закони «Про звернення громадян», «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» та інші.
Вплинути на комунальників інколи допомагає вимога дати письмову відмову у видачі документа. Або для захисту своїх прав можна звертатися до прокуратури. Щоб обстояти свої інтереси перед комунальниками, люди також звертаються по допомогу на урядову «гарячу лінію». Від початку року сюди надійшло понад 800 скарг про відмови комунальників у видачі різних документів.
Наприклад, матері-одиначці з Одеси у ЖЕКу №3 не видали довідку про реєстрацію місця проживання її дитини, яка була їй потрібна для призначення одноразової соціальної допомоги після народження дитини. Аргументували тим, що відсутні працівники. Дзвінок на урядову «гарячу лінію» подіяв: документ заявниця отримала, що підтвердила під час зворотного зв’язку.
Багатодітна громадянка з міста Дружба Сумської області скаржилася на працівників місцевого ЖЕКу, які через заборгованість із комунальних платежів не видають їй довідку про склад сім’ї для переоформлення допомоги на дітей як матері-одиначці та для оформлення допомоги після народження дитини за місцем фактичного проживання. За результатами розгляду звернення Ямпільська райдержадміністрація поінформувала, що комунальне підприємство ЖФ «Дружба» видало затребуваний документ.
До речі, Закон «Про допомогу сім’ям з дітьми» передбачає відповідальність підприємств, установ та організації за шкоду, заподіяну сім’ям з дітьми або державі через несвоєчасну видачу документів чи внесення недостовірних даних.
Довідки про склад сім’ї, які видають нині паспортисти при ЖЕКах, необхідні громадянам зокрема для призначення багатьох соціальних виплат і пільг. Невидача або несвоєчасна видача таких документів значно ускладнює цей процес.
Жителька міста Сміла Черкаської області тільки після звернення на урядову «гарячу лінію» по допомогу отримала потрібний документ. А до цього, з її слів, неодноразово зверталася до Смілянського комунального підприємства, двічі письмово — до його керівника. Але довідки їй не видавали через заборгованість за житлово-комунальні послуги. За результатами розгляду звернення виконком Смілянської міськради Черкаської області поінформував, що місцеве комунальне підприємство «Наш дім» надало заявниці документ, що вона особисто підтвердила у телефонній розмові.
Загалом за період із 27 липня по 2 серпня на урядову «гарячу лінію» надійшло 34 286 дзвінків, через інтернет зареєстровано 398 звернень.
0-800-507-309 — Урядова «гаряча лінія» працює цілодобово.
044-284-19-15 — для жителів м. Києва.
+380-44-284-19-15 — для громадян, які перебувають за кордоном.
Веб-сайт Урядового контактного центру www.ukc.gov.ua
Урядовий Кур'єр.- 2015. - 4 серпня

 

Міністр соцполітики: процедуру субсидіювання спростили
Відтепер у деклараціях на субсидії не потрібно вказувати суму доходу — тільки його вид та місце отримання 
Кабінет міністрів прийняв постанову №475 щодо внесення певних змін до порядку призначення житлових субсидій та спрощення цієї процедури. Про це повідомив міністр соціальної політики Павло Розенко під час брифінгу, який відбувся у Кабінеті міністрів.
За його словами, у постанові є моменти, про які людям слід знати і на які слід звернути пильну увагу.
1. Припиняється практика декларування громадянами розмірів їхніх доходів. Отже, відтепер у новій формі декларації не потрібно вказувати конкретну суму доходу за визначений період, а лише його вид (зарплата, пенсія, стипендія тощо) та місце, де людина цей дохід отримує (місце роботи або навчання, а для пенсіонерів — Пенсійний фонд). Жодних цифр вказувати не потрібно. Це стало можливим завдяки налагодженню чіткої співпраці між органами соціального захисту, Державною фіскальною службою та Пенсійним фондом.
— Раніше саме там, де людина мала вказати у декларації суму доходу, робили найбільше помилок. Працівникам органів соціального захисту доводилося їх знаходити й виправляти. Людям же слід було зайвий раз приходити до відділень та власноруч переписувати документи. Відтепер для отримання точних цифр доходу людей не залучатимуть. Органи соцзахисту самі отримуватимуть ці дані від ПФ та Державної фіскальної служби, — пояснив Павло Розенко.
2. Людей не штрафуватимуть за помилки в деклараціях. У цьому просто не буде потреби. Адже немає цифр — немає й помилок. Не буде того, що можна кваліфікувати як приховування прибутків, отже не застосовуватимуть норму щодо повернення у подвійному розмірі надміру перерахованих коштів.
3. До сукупного доходу громадян чи домогосподарств для отримання субсидій не зараховуватимуть деякі види доходів. Це благодійна допомога (від громадських та благодійних організацій), одноразова допомога (яку надають уряд або органи місцевої влади, як-от допомога на оздоровлення або до 5 травня (до Дня Перемоги), для людей з особливими потребами, матерям-героїням, одноразова матеріальна допомога з місцевих бюджетів, наприклад родинам воїнів, загиблих під час проведення АТО, допомога на поховання тощо), грошове забезпечення військовослужбовців, які беруть участь в антитерористичній операції,
— Родини загиблих нині отримують від держави 609 тисяч гривень. Сума чимала, і декларуючи її, раніше ці сім’ї втрачали право на певний час отримувати субсидію. Нині прийнято рішення, що цю допомогу не потрібно декларувати, а сім’ї загиблих зможуть разом з іншими українцями претендувати на отримання субсидії. А ще сім’ї, рідні яких нині перебувають на передовій, не вноситимуть до сукупного доходу зарплату, яку отримують їхні батьки, чоловіки або сини, захищаючи Батьківщину. І це також значно розширить права цих родин на отримання субсидії й дасть можливість збільшити її розмір, — зазначив посадовець.
4. Дохід громадянина, родини або домогосподарства братимуть не обов’язково за попередній календарний рік, як раніше, а за бажанням людини — за попередні шість, три, а для пенсіонерів — навіть один місяць. Адже зрозуміло, що через складну економічну ситуацію у країні доходи громадян змінюються не в кращий бік. І щоб оперативніше вираховувати розмір субсидії, постановою передбачено можливість надавати відомості за коротший термін.
— Слід розуміти, що, наприклад торік людина могла працювати на високооплачуваній роботі й мати високій дохід. Але відтоді могла потрапити під скорочення або втратити цю роботу з іншої причини. І її дохід за останні місяці міг відчутно скоротитися. Тож органи соцзахисту повинні мати це на увазі. А щодо пенсіонерів, то через те, що їхні доходи майже не змінюються з місяця у місяць, їм надано можливість брати для декларування та розрахунку доходів розмір пенсії лише за один останній місяць, —  пояснив міністр соцполітики.
5. Врегульовано питання щодо визначення доходу для отримання субсидії фізичних осіб-підприємців. Як відомо, у звітності підприємці першої, другої та третьої груп платників єдиного податку вказували тільки валовий дохід. Він був значним, тож підприємці та їхні сім’ї фактично були позбавлені права на отримання субсидій. Тому постановою встановили для платників єдиного податку першої групи мінімальні доходи, які враховуватимуть у їхній декларації. Це для першої групи — один прожитковий мінімум для працездатних осіб, для другої — два, і для третьої — три.
6. У разі смерті власника житла змінами передбачено призначення субсидій за рішенням комісії на одну із дієздатних осіб, яка на момент смерті власника була в помешканні зареєстрована.
— Раніше якщо помирав власник квартири або будинку, його родина, яка проживає у цій нерухомості, втрачала право на отримання субсидії. Адже цим людям слід було дочекатися, доки мине півроку і вони законно змогли б успадкувати це житло та провести законну процедуру переоформлення. Тому постанова передбачає, що віднині таким родинам можна призначати субсидію одразу за рішенням комісії на одного з членів родини (дієздатну особу), яка зареєстрована в цьому помешканні і з часом отримає на це житло повне право власності.
7. Розширено права місцевих органів влади приймати рішення щодо надання субсидій у спірних питаннях. Адже буває дуже багато різноманітних ситуацій, зокрема спірних питань, вирішення кожного з яких у постановах Кабміну неможливе. Тому що кожна родина і її життя особливі. А органам влади на місцях все-таки простіше розібратися, як правильно вчинити в тій чи тій ситуації. Наприклад, встановити, чи фактично проживає людина у вказаній квартирі або будинку, чи це тільки декларує.
— Ми надаємо місцевим органам влади більше прав у вирішенні цих питань. Закликаємо керуватися тим, що буде краще для родини, і приймати рішення виключно на користь людини, — наголосив Павло Розенко.
8. Якщо управління соціального захисту у встановлений законом п’ятиденний термін не отримали від органів влади інформації про кількість зареєстрованих на певній житлоплощі осіб, субсидію призначатимуть на ту їхню кількість, яку заявник вказав у декларації. Адже, на жаль, трапляється, що, чекаючи на уточнювальні дані з різних інстанцій, органи соцзахисту не з власної волі затримують оформлення субсидій. Щоб цього не відбувалося, працівники органів соцзахисту довірятимуть людям та відомостям, які вони подаватимуть у документах.
9. До 1 вересня кожна родина повторно отримає через Укрпошту бланки заяви і оновленої декларації.Можна використовувати і чинні на сьогодні бланки цих документів. Працівники відділень соцзахисту повинні їх приймати.
PS  Міністр також зазначив, що ці зміни — не кінець реформування системи надання субсидій. Працівники органів соцзахисту й надалі оперативно реагуватимуть на всі проблемні питання. Отже, вдосконалення системи триватиме. Він також закликав українців звертатися по житлові субсидії, наголосивши на високих шансах отримати позитивне рішення, а також на тому, що ця програма вигідніша для людей, ніж пільги на комунальні та інші послуги. 
Урядовий Курєр. -2015.- 14 липня  

 

Чи виселять із квартири за борги? 
— Почнімо з того, що за новим законодавством наявність боргів за комунальні послуги не є пересторогою для отримання субсидії. Так, раніше, якщо були борги, держава у допомозі відмовляла. Та нині для нас головне, щоб людина або родина вчасно сплачувала свою частку платежу за комунальні послуги, яку за розрахунками фахівців і з огляду на доходи вона може платити. Адже мета і завдання субсидії — зробити так, щоб борги не накопичувалися. І якщо свій платіж домогосподарство вноситиме повністю і вчасно, то навіть за наявності боргів субсидію отримуватиме.
Хоч старі борги нікуди не подінуться, їх необхідно сплачувати. Із цим питанням боржник має особисто звернутися до компанії — надавача послуг, якій він заборгував (водоканал, газова чи енергокомпанія). Спільно вони мають вирішити, як цей борг ефективно реструктуризувати, коли і які суми потрібно виплачувати. Отже, якщо родина або людина не є принциповим затятим неплатником, який навмисно приховує доходи й зловживає довірою держави, має лише одну квартиру, ініціює реструктуризацію та справно сплачуватиме за борги, то я переконаний, що їм обов’язково підуть назустріч, можливо, навіть (в особливих ситуаціях) спишуть частку боргу. І з квартири таку родину чи людину не виселятимуть.
 В Інтернеті нещодавно з’явилася інформація, що за певних обставин і умов людина або родина, яка протягом року зробила одноразову покупку на суму понад 50 тисяч гривень, таки зможе отримати право на субсидію. Чи це так? І що це за виняткові обставини?
— Ця інформація відповідає дійсності. Адже бувають ситуації, коли, скажімо, виходить з ладу одразу кілька дорогих побутових приладів, які слугували родині не одне десятиліття і без яких просто неможливо обійтися. Або сім’я змушена змінити місце проживання чи більшу квартиру на меншу. Тож, продавши одну, одразу має придбати іншу, щоб не залишитися просто неба. Тому органам виконавчої влади на місцях надане право з урахуванням конкретних обставин приймати рішення про надання субсидії. Але спочатку вони мають обстежити матеріально-побутові умови родини і скласти відповідний акт.
 Відомо, що субсидію надаватимуть на чітко визначені соціальні норми метражу житлового приміщення. Це 48,87 квадратного метра, якщо домогосподарство складається з однієї людини. А ось чи матиме право на субсидію самотня бабуся, яка проживає у квартирі площею, скажімо, 50 або 52 квадратні метри і отримує мінімальну пенсію?
— Із 1 травня 2015 року ми надали право місцевим комісіям в індивідуальному порядку надавати субсидію у виняткових ситуаціях на понаднормову площу житла. Пріоритет — самотні непрацездатні люди після обстеження умов проживання. Проте лише якщо ця понаднормова площа буде не надто великою: 2—5, максимум 10 метрів. Та якщо, приміром, спритні діти прописали таку бабусю одну в будинку площею 200—300 квадратів, держава не зобов’язана допомагати їй утримувати весь цей будинок. Субсидію в цьому разі можна отримати на соціальну норму метрів, решту ж доведеться оплачувати повністю власним коштом.
Соціальні норми поширюються і на споживання комунальних послуг: воду, газ, світло. Уявімо, що до такої родини приїхали родичі (двоє, троє або й більше) на кілька місяців. Тож у домогосподарстві значно збільшиться обсяг споживання комунальних послуг. Чи за це перевикористання родину не позбавлять права на субсидію?
— У жодному разі. Субсидія для родини залишиться. Збільшиться тільки оплата за понаднормово спожиті воду, газ, світло тощо. Тобто якщо, наприклад, соціальна норма споживання холодної води на людину 4 кубометри на місяць (за відсутності гарячої), субсидію родина отримає як і зазвичай на кількість людей, офіційно зареєстрованих у помешканні. За те, що буде спожите понад цю норму, родина муситиме заплатити у повному обсязі. Але, наголошую, через тимчасове надмірне використання комунальних послуг субсидії нікого не позбавлятимуть.
Також зауважу, що з 1 жовтня 2015 року не робитимуть перерахунок розміру призначених субсидій на підставі фактичного споживання житлово-комунальних послуг. Тобто якщо раніше сім’я за місяць споживала менше встановленої норми газу, електрики або води, робили перерахунок, і, врешті, її навіть могли позбавити субсидії за економію. Ось і доводилося людям, ніде правди діти, вмикати газ на повну й відчиняти кватирки. Але нині зекономлені кошти (наприклад, субсидія на газ нарахована на 200 гривень, а фактично за місяць було спожито його лише на 100 гривень) залишатимуть на рахунках організації, яка надає послуги, і родина матиме можливість ними заплатити за споживання у наступних місяцях. Таким чином ми намагаємося стимулювати людей економити ресурси.
У новому законодавстві зазначено, що коли подається запит на отримання субсидії, вирішуватимуть це питання впродовж двох місяців. А як у цей період людям платити за комуналку, якщо в них просто немає змоги оплачувати рахунки повністю?
— Два місяці це питання вирішуватимуть лише з моменту підвищення цін і тарифів на комуналку, тобто з 1 квітня. Тож якщо за субсидією родина звернеться у травні, коли й отримає нові платіжки, вона матиме можливість оформити її попереднім числом, тобто з квітня — на два місяці назад. Взагалі звертатися по державну допомогу можна в будь-якому місяці, коли родині це потрібно й зручно. Але якщо звернення буде після травня 2015 року, то повернення не буде — субсидію призначатимуть чітко з 1 числа місяця звернення.
Якщо в родині є пільговик — чорнобилець, дитина війни та ін., — на якого виписаний особовий рахунок, тож за комуналку родина сплачує менше. Чи матиме така сім’я право ще й на субсидію? Чи доведеться обирати — пільга чи субсидія?
— Матиме право людина або родина на отримання субсидії чи ні, визначатимуть після того, як будуть виявлені й обліковані всі пільговики квартири. І якщо навіть за наявності цих пільг за новими тарифами домогосподарство не зможе повністю оплачувати комуналку, тоді субсидія йому належатиме. Або якщо за підрахунками родині буде вигідніше, пільговик може відмовитися від своєї пільги і обрати тільки субсидію. Це кожна родина вирішуватиме сама.
Віднині наявність у власності кількох квартир — не пересторога для звернення по субсидію. Якщо вони не здають в оренду і дохід від них власник не отримує, то чи може він претендувати на субсидію по кожній?
— Ні, отримувати субсидію можна лише на житлоплощу (квартиру, будинок), де людина або родина зареєстрована і фактично проживає. За комунальні послуги у решті житлових приміщень доведеться платити повну вартість.
Тож якщо людина чи родина має кілька квартир, а платити за отримані в них комунальні послуги не спроможна, економічно доцільно їх продати. Адже надвеликий борг, який накопичуватиметься 5—10 років, врешті може спонукати державу змусити власників продати цю житлоплощу, щоб розрахуватися за борги.
Урядовий Кур'єр. - 2015. - 9 квітня

 

Акт-претензію можуть підписати і сусіди
«Як бути, коли житлово-комунальні послуги не відповідають встановленим вимогам, а ЖЕК не реагує на наші скарги?»
З таким запитанням у редакцію зателефонував читач «Урядового кур’єра». Ми звернулися до Міністерства регіонального розвитку, будівництва і ЖКГ. Як роз’яснили фахівці Управління економіки систем життєзабезпечення Мінрегіону, споживач житлово-комунальних послуг має право на зменшення розміру плати за надані послуги в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі чи зниження якості. Порядок надання послуг, їхні якісні й кількісні показники мають відповідати умовам договору і вимогам законодавства. Якщо виконавець порушує умови договору, споживач має право викликати його представника для складення й підписання акта-претензії споживача, в якому зазначають строки, види, показники порушень тощо.
Порядок оформлення претензій визначає стаття 18 Закону «Про житлово-комунальні послуги». Вона передбачає: якщо споживач викликав виконавця, його представник має прийти на виклик не пізніше строку, зазначеного в договорі. Акт-претензію складають споживач і представник виконавця, що й скріплюють своїми підписами. Якщо ж представник виконавця не прибуде в погоджений умовами договору строк або необгрунтовано відмовиться від підписання акта-претензії, цей документ вважається дійсним, якщо його підписали не менше двох споживачів. Акт-претензію споживач подає виконавцю, а той протягом трьох робочих днів вирішує питання про перерахунок платежів або видає споживачу обгрунтовану письмову відмову в задоволенні його претензій.
Форму акта-претензії про неналежне надання або ненадання комунальних послуг наведено у додатку 2 до Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених урядовою постановою від 21 липня 2005 року № 630.
Форму акта-претензії про перерву в наданні послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, їх ненадання або надання не в повному обсязі наведено у додатку 1 до Порядку проведення перерахунку розміру плати за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у разі перерви в їх наданні, ненадання або надання не в повному обсязі, затвердженому постановою Кабміну від 11 грудня 2013 року № 970.
Закон «Про житлово-комунальні послуги» передбачає, що споживач має право на зменшення розміру плати за надані послуги в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі, зниження їх якості в порядку, зазначеному в договорі або в законі. При цьому стаття 16 цього закону визначає обов’язок виконавця/виробника робити перерахунок розміру плати за послуги у разі перерви в їх наданні, ненаданні або наданні не в повному обсязі у порядку, який встановив Кабмін.
Такі порядки затверджено постановами Кабінету Міністрів:
— від 17 лютого 2010 року № 151 «Про затвердження Порядку проведення перерахунків розміру плати за надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення в разі ненадання їх або надання не в повному обсязі, зниження якості»;
— від 11 грудня 2013 року № 970 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку розміру плати за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у разі перерви в їх наданні, ненадання або надання не в повному обсязі».
Урядовий Кур'єр. - 2015.- 27 лютого.

 

Хто повинен платити за лічильник
«У квитанції за грудень дрібним шрифтом набрано: «Не повірені лічильники будуть зняті з комерційного обліку». Причому, як відомо, це має статися нібито з 1 березня цього року. Тож прошу роз’яснити кілька моментів. По-перше, що означає комерційний облік? По-друге, хто — власник квартири чи ЖЕК — має повіряти чи, за потреби, міняти лічильники гарячої й холодної води і за чиї кошти це повинно робитися? По-третє, які саме лічильники на гарячу воду повинні нам ставити: ті, які є звичайними водомірами (нині стоять саме такі, і люди за ледь теплу водичку платять чималі гроші), чи ті, які починають працювати з певної температури води?»
— Визначення терміна «комерційний облік» на сьогодні чинним законодавством України не передбачено. Проект Закону України «Про комерційний облік теплової енергії, холодної (питної) та гарячої води у сфері теплопостачання, централізованого водопостачання» (на сьогодні не ухвалений) передбачав таке визначення цього терміна: «комерційний (приладовий) облік теплової енергії, холодної (питної)/гарячої води — це визначення за допомогою вузла обліку обсягу споживання/реалізації теплової енергії/об’єму води, на підставі якого проводяться взаєморозрахунки між споживачами теплової енергії/послуги з централізованого постачання холодної (питної)/гарячої води та суб’єктами господарювання у сфері теплопостачання, централізованого водопостачання».
Відповідно до п. 9 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженого Постановою КМУ від 21. 07. 2005 р. №630, у квартирі (будинку садибного типу) установлення засобів обліку води і теплової енергії (далі — квартирні засоби обліку) проводить спеціалізована організація, виконавець, виробник чи постачальник за рахунок коштів споживача. Отже, встановлюють лічильники в квартирі спеціалізовані організації за рахунок власника квартири.
Квартирні засоби обліку виконавець бере на абонентський облік.
Періодична повірка, обслуговування та ремонт (зокрема демонтаж, транспортування та монтаж) квартирних засобів обліку проводять за рахунок виконавця.
Крім цього, згідно з п. 15 правил, засоби обліку води і теплової енергії, встановлені у квартирі (будинку садибного типу) та на вводі у багатоквартирний будинок, підлягають періодичній повірці. Періодичну повірку засобів обліку води і теплової енергії проводять у строк, що не перевищує місяця. Повірку, обслуговування та ремонт лічильників проводять за рахунок надавача послуг або ЖЕКів.
Вимоги до лічильників води, які застосовують для комерційного обліку в Україні, встановлює Технічний регламент щодо суттєвих вимог до засобів вимірювальної техніки, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 08. 04. 2009 р. №332. Для комерційного обліку можна використовувати лічильники води, типи яких внесено до Державного реєстру засобів вимірювальної техніки України. Власники лічильників зобов’язані своєчасно, з урахуванням встановлених міжповірочних інтервалів (тобто певного інтервалу часу між двома послідовними періодичними перевірками), подавати прилад на повірку.

 

Коли потрібно міняти паспорт
Едуард Д., м. Харків: «Питання в тому, що мене хочуть виписати зі студентського гуртожитку через суд — після того, як я звідти виїхав, але не виписався вчасно. І мені сказали, що після цієї процедури мій паспорт стане недійсним і його доведеться міняти. Підкажіть, будь ласка, через що саме мені доведеться міняти паспорт, і якщо це справді так, то якою мусить бути процедура?»
— Відповідно до Положення про паспорт громадянина України, затвердженого Постановою Верховної Ради України від 26. 06. 1992 р. №2503, паспорт громадянина України — документ, що посвідчує особу власника та підтверджує громадянство України. Паспорт дійсний для укладання цивільно-правових угод, здійснення банківських операцій, оформлення доручень іншим особам для представництва перед третьою особою лише на території України, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України.
Термін чинності паспорта, виготовленого у вигляді паспортної книжечки, не обмежується.
До паспортної книжечки після досягнення громадянином 25- і 45-річного віку вклеюють нові фотокартки, що відповідають його вікові. Паспорт, у якому не вклеєно таких фотокарток після досягнення його власником зазначеного віку, вважається недійсним.Крім цього, паспорт може бути визнаний недійсним у зв’язку із внесенням до нього не передбачених законодавством записів, поміток, виправлень тощо.
Відповідно до Порядку оформлення і видачі паспорта, затвердженого наказом МВС від 13. 04. 2012 р. №320, 4.1., обмін паспорта здійснюється в разі:
  • зміни (переміни) прізвища, імені або по батькові;
  • установлення розбіжностей у записах;
  • непридатності паспорта для користування.

4.2. Для обміну паспорта особа подає органу Державної міграційної служби:

  • заяву;
  • паспорт, що підлягає обміну;
  • дві фотокартки розміром 3,5х4,5 см;
  • платіжний документ з відміткою банку про сплату державного мита або оригінал і копію документа про звільнення від сплати державного мита;
  • документи, що підтверджують обставини, на підставі яких паспорт підлягає обміну.

Крім цього, Порядок передбачає, що погашаються, вважаються недійсними та знищуються паспорти:

  • які обмінюють у зв’язку зі зміною (переміною) прізвища, імені та по батькові;
  • у разі встановлення розбіжностей у записах (невідповідність записів, зроблених у паспорті, записам в інших документах);
  • у разі непридатності паспорта для користування (пошкодження з різних причин, втрата фотокартки);
  • осіб, громадянство України яких припинено;
  • знайдені, замість яких видано нові;
  • померлих громадян;
  • зіпсовані під час заповнення;
  • оформлені з порушенням вимог чинного законодавства України;
  • не отримані власником протягом року.
Так, законодавство визначає чіткий перелік підстав визнання паспорта недійсним.
Законом України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» передбачено, що кожний громадянин України чи іноземець, який отримав на це відповідний дозвіл, протягом 10 днів має зареєструвати своє місце постійного проживання. Якщо ж цього не зробити вчасно, то такого громадянина притягують до адміністративної відповідальності.
Стаття 197 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачає відповідальність за проживання без паспорта (в разі його своєчасного, в 16-річному віці, не оформлення, втрати і не відновлення, пошкодження) або проживання за недійсним паспортом (не вклеєно фото після досягнення 25-, 45-річного віку, нема реєстрації місця проживання тощо).
Відповідно до ст. 7 цього закону, зняття з реєстрації місця проживання особи здійснюється на підставі зокрема судового рішення, яке набрало чинності, про позбавлення права власності на житлове приміщення або права користування житловим приміщенням, про виселення, про визнання особи безвісно відсутньою або оголошення її померлою.
Так, вас мають право зняти з реєстрації за рішенням суду, проте це не тягне за собою одночасної недійсності вашого паспорта. Проте щоб вас не притягли до адміністративної відповідальності одразу після зняття з реєстрації, вам необхідно буде прописатися за новим місцем проживання.
Урядовий Кур'єр. - 2015. - 4 лютого.

 

В яких випадках при розлученні майно не ділиться
Тетяна ВАСИЛЕНКО, м. Полтава: «Під час мого шлюбу моя мати подарувала мені гроші на автомобіль, який я оформила на себе. Після розлучення чоловік вимагає половину вартості автівки. Чи можна уникнути розподілу і визнати, що автомобіль куплений на подаровані гроші? Як?»
— Чинне законодавство, а саме стаття 57, ч. 3 Сімейного кодексу чітко дає відповідь на це запитання: майно є особистою приватною власністю дружини, якщо набуте нею за час шлюбу, але за кошти, які належали їй особисто. Тобто в даному разі подаровані гроші вважатимуться саме коштами, які належать вам особисто (оскільки це випливає з договору дарування). Тобто і автомобіль, куплений вами на подаровані гроші, належить вам особисто і не підлягає до розподілу після розлучення.
Проте ви повинні надати суду докази того, що саме вам подаровано гроші і на них куплено цей автомобіль. Переконливим доказом стануть договір дарування грошей (якщо він є) і договір купівлі авто. Якщо договору дарування не було, потрібно всіма іншими доказами (покази свідків, що можуть підтвердити факт дарування грошей, а також пояснення матері), допустимими законом, довести, що вам подаровано гроші і на них пізніше придбано автомобіль. У разі доведення автомобіль не підлягатиме розподілу. 

 

Що робити, якщо співвласники житла не мають згоди
«Маю третину спільної часткової власності нерухомого майна, тобто одну кімнату трикімнатної квартири. Мої мати й брат, яким належать решта дві третини житла, хочуть продавати свої частки. Як юридично правильно розділити кімнати у цій квартирі, адже вони різні за площею (12, 18 і 15 кв. м відповідно)? До того ж, я із сім’єю (чоловіком і маленькою донькою) живу в найменшій кімнаті, а вони хочуть продати дві більших. Можливо, є якийсь юридично прописаний порядок користування квартирою?»
— Ви всі є співвласниками квартири. Законодавство визначає, що співвласники за спільною згодою вирішують усі питання використання спільного майна.
У цьому разі ви як співвласники можете укласти договір між собою щодо порядку користування спільною квартирою, але питання відчуження частин (кімнат) квартири він не вирішить, оскільки окрема кімната може відчужуватися лише після виділення її в натурі як окремо визначеного майна.
Але цей процес, тобто виділення однієї кімнати в квартирі в натурі, досить складний, оскільки відповідно до нормативних і технічних документів, виділення може бути неможливим, якщо не можна облаштувати окремий вхід, у разі якщо кімнати різні за площею і співвласники не дійшли згоди щодо компенсацій тощо.
Зазвичай якщо співвласники так і не доходять згоди, виділення в натурі об’єктів нерухомості здійснюють через суд. Суд призначає відповідну будівельно-технічну експертизу, яка й робить висновок щодо можливості та варіанта виділення кімнати в натурі. Але перш ніж звертатися до суду, варто таки спробувати домовитися з родичами й вирішити спірне питання за взаємною згодою.
«Підкажіть: чи можна оформити договір купівлі–продажу будинку, розташованого на приватизованій під садівництво ділянці? Будинок придбано ще 2004 року, земельну ділянку приватизовано торік, а під садівництво тому, що вона поза межами селища. Нам сказали, нині змінити її цільове призначення неможливо. І як бути у такій ситуації?»
— Договір купівлі-продажу нерухомого майна оформляють у нотаріуса. Якщо під час укладення відповідного договору продавець будинку надасть нотаріусові усі передбачені законодавством документи, а також у відповідному реєстрі не буде обмежень щодо продажу цього будинку, договір купівлі-продажу буде укладено.
Тобто якщо право власності на вказаний будинок оформлене продавцем і відповідні відомості занесено до реєстру, про що видано відповідний витяг, то не вбачається жодних перешкод для купівлі-продажу такого будинку.

 

Урядовий Кур’єр. – 2014. – 24 грудня.

 

За більшу квартиру та пенсію доведеться поділитися з державою
Як податкові новації позначаться на кишенях пересічних громадянах
Зміни до податкового законодавства, які наприкінці минулого року Верховна Рада ухвалила водночас із Держбюджетом-2015, торкнуться не лише дуже заможних, а й багатьох громадян із середніми статками. Закон про внесення змін до Податкового кодексу — об’ємний і складний документ, тож «Голос України» започатковує серію матеріалів із коментарями та роз’ясненнями ініційованих урядом податкових новацій.
У Кабінеті Міністрів розтлумачили деякі зміни у сфері оподаткування — зокрема, щодо податку на нерухомість, на високі пенсії та на спадщину. Заступник міністра фінансів Денис Фудашкін на брифінгу в Будинку уряду 6 січня пояснив, що 
розмір ставки податку на нерухомість встановлюватимуть виключно місцеві громади. 
Адже Верховна Рада, за словами урядовця, встановила не ставки оподаткування нерухомості, а виключно верхню межу оподаткування — 2% від мінімальної заробітної плати, або 24 гривні. Тобто місцеві громади можуть 
встановлювати ставку податку на нерухомість від нуля до 24 гривень. 
«Фактично Верховною Радою передано всі повноваження по встановленню ставок, в залежності від типів об’єктів, від зон розташування, від зональності, виключно в повноваження місцевих громад, — наголосив Д. Фудашкін. — Саме місцеві громади приймають рішення: потрібен їм податок на нерухомість чи ні, яка ставка такого податку буде застосовуватися. 
Кошти від сплати цього податку залишатимуть у місцевих бюджетах та спрямовуватимуть на вирішення нагальних проблем: ремонт шкіл, будівництво доріг тощо».
Законодавець визначив, що не підлягають оподаткуванню квартири загальною площею до 60 кв. м та будинки — до 120 кв. м. 
Тобто, пояснив Д. Фудашкін, оподатковуватиметься лише площа, яка перевищує цю межу. Оподатковується загальна площа квартири. Податок сплачується раз на рік. Приміром, якщо квартира — 65 кв. м, то податок сплачуватиметься лише за 5 кв. м, якщо квартира — 80 кв. м — податок сплачуватиметься за 20 кв. м. До того ж місцеві громади можуть збільшити пільгову неоподатковувану межу для об’єктів. Скажімо, місцева громада на сесії може прийняти рішення про неоподаткування квартир до 70 кв. м тощо. За розрахунками уряду, середня площа всіх квартир в Україні — 56,6 кв. м. Отже, запевняють у Кабінеті Міністрів, більшість об’єктів нерухомості не підпадатиме під оподаткування.
Щодо оподаткування пенсій, заступник міністра фінансів роз’яснив: у разі отримання пенсії понад 3654 гривні, оподатковуватиметься не вся пенсія, а лише сума перевищення понад 3654 грн. 
(у пакеті податкових змін знижено поріг для оподаткування пенсій — з 10 тисяч гривень до трьох мінімальних заробітних плат, на сьогодні це 3654 гривні).
«Оподаткуванню підлягає виключно сума перевищення, а не сума всієї пенсії», — наголосив Денис Фудашкін. Урядовець пояснив: наприклад, якщо пенсія становить п’ять тисяч гривень, то 3654 грн. не оподатковується, а решта суми — 1 346 грн. — оподатковується ставкою 15 відсотків. 
За словами Д. Фудашкіна, оподаткування пенсій стосуватиметься лише 3,3 відсотка всіх пенсіонерів — саме стільки громадян мають пенсію, що перевищує три мінімальні заробітні плати. В Україні на сьогодні середня пенсія становить 1523 грн.
Щодо оподаткування спадщини у Кабміні запевнили: тут жодних змін не відбулося. 
Денис Фудашкін наголосив, що чинна система оподаткування спадщини, яка діяла у попередньому році, зберігається і надалі. Тобто при успадкуванні членами сім’ї першого ступеня споріднення (батьки-діти, чоловік-дружина) залишається нульове оподаткування (хоча спочатку в проекті податкових змін пропонувалося обкладати податком спадщину навіть від найближчих родичів, якщо спадщину оцінено у понад мільйон гривень). А в разі успадкування спадкоємцями, які не є членами сім’ї першого ступеня споріднення, залишається 5-відсоткова ставка, яка діяла й донині. Утім, зі слів урядовця так і не стало зрозуміло: чи оподатковуватиметься за новим законом спадщина від родичів другого ступеня споріднення (баба-дід, брат-сестра), адже восени Верховна Рада прийняла, а Президент підписав закон про спадщину, який звільняє від оподаткування спадкоємців другої черги. Відповіді на ці та інші запитання щодо новацій в оподаткуванні «Голос України» намагатиметься віднайти в наступних матеріалах.

 

Голос України. – 2015. – 9 січня.

 

Щодо призначення житлових субсидій
Згідно з п. 5 Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10 95 р. № 848, субсидія не призначається, якщо уповноважений власник (співвласник) житла, наймач житла в державному та громадському житловому фонді, член житлово-будівельного кооперативу, власник(співвласник) житлового приміщення, на якого відкрито особовий рахунок, та особи, зареєстровані разом з ним у житловому приміщенні (будинку), мають у своєму володінні (користуванні) чи володінні (користуванні) дружини (чоловіка, неповнолітніх дітей) у сукупності більш ніж одне житлове приміщення (будинок), загальна площа яких у сумі перевищує встановлені норми норми володіння чи користування загальною площею житла (21 м² на наймача і кожного зареєстрованого в житловому приміщенні (будинку) та додатково 10.5 м² на всіх у ньому зареєстрованих).
Субсидія в таких випадках може бути призначена як виняток виходячи з конкретних обставин, що склалися на підставі рішень районних, районних у містах Києві Севастополі державних адміністрацій та виконавчих органів міських і районних рад або утворених ними комісій. Рішення про призначення (непризначення) субсидії в таких випадках ухвалюється на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов сім’ї.
Водночас відповідно до п.6 названого Положення, якщо особа, що перебуває в шлюбі, проживає окремо від чоловіка (дружини) сама або з неповнолітніми дітьми, на яких не одержує аліментів (за рішенням суду або за домовленістю), і є уповноваженим власником, співвласником або наймачем житла, на якого (яку) відкрито особовий рахунок, субсидія призначається лише на норму володіння чи користування житловою площею без урахування додаткових 10.5 м² на сім’ю.
За Положенням про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.95 р. № 848 (у редакції постанови від 22. 09.97 р.№ 1050, із змінами), субсидії призначаються з урахуванням сукупного доходу та майнового стану сім’ї.
Субсидія розраховується виходячи з числа зареєстрованих у житловому приміщенні осіб, яким нараховується плата за житлово-комунальні послуги.
Згідно з п. 5 Положення субсидії не призначаються, якщо в житлових приміщеннях (будинках) зареєстровані працездатні громадяни працездатного віку, які не працювали і не навчалися в загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладах І –Іvрівнів акредитації за денною формою навчання та не були зареєстровані в службі зайнятості населення як такі, що шукають роботу, впродовж трьох місяців, що передують місяцю звернення за призначенням субсидії (крім громадян, які доглядають за дітьми до досягнення ними трирічного віку; громадян, які доглядають за дітьми, що потребують догляду впродовж часу, визначеного в медичному висновку лікарсько-консультативної комісії, але не більш як до досягнення ними шестирічного віку; громадян, які мають трьох і більше дітей віком до 16 років і доглядають за ними; громадян, які доглядають за інвалідами І групи або дітьми-інвалідами віком до 18 років, або інвалідами І чи ІІ групи внаслідок психічного розладу, або особами, які досягли 80-річного віку, а також фізичних осіб, які надають соціальні послуги).
У таких випадках виходячи з конкретних обставин, що склалися, на підставі рішень районних, районних у містах Києві і Севастополі державних адміністрацій та виконавчих органів міських і районних рад або утворених ними комісій органи праці та соціального захисту населення можуть призначити субсидії як виняток на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов сім’ї.
Ухвалення рішення щодо призначення житлової субсидії в таких випадках є виключним повноваженням названої комісії.
За пунктом 6 Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.95 р. № 848, субсидія призначається уповноваженому власнику (співвласнику) житла, наймачу державного та громадського житлового фонду, членові житлово-будівельного (житлового) кооперативу, власнику (співвласнику) житлового приміщення, на якого відкрито особовий рахунок за місцем реєстрації.
Виходячи з конкретних обставин, що склалися на підставі  рішень районних, районних у містах Києві і Севастополі державних адміністрацій та виконавчих органів міських і районних рад або утворених ними комісій та актів обстеження матеріально—побутових умов сім’ї субсидія може призначатися іншій особі, зареєстрованій у житловому приміщенні (будинку), яка сплачує вартість одержуваних житлово-комунальних послуг.
Таким чином, ухвалення рішення щодо призначення житлової субсидії не власнику житлового приміщення є повноваженням названої комісії.
Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства, Міністерства соціальної політики, Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 13.03.2012 р. № 108/132/154 затверджено Порядок  тимчасового відкриття особових рахунків для оплати житлово-комунальних послуг зареєстрованим у житловому приміщенні (будинку) особам, які не є власниками такого приміщення (будинку), згідно з яким організації – надавачі послуг тимчасово, на строк від шести до 12 місяців, відкривають особові рахунки для оплати житлово-комунальних послуг на осіб, які зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але не є власниками такого приміщення (будинку), та щодо яких ухвалено рішення про призначення житлової субсидії.
Особові рахунки відкриваються на підставі заяв цих осіб та письмової згоди власника (співвласника) житлового приміщення (будинку), з яким укладений договір про надання таких послуг.
Праця і зарплата.- 2014.- 12 березня. - № 10.- с.19

 

Як отримати право власності на свій же будинок.

 

Відповідно до частини першої статті 19 Земельного кодексу землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії:
  • землі сільськогосподарського призначення;
  • землі житлової та громадської забудови;
  • землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення;
  • землі оздоровчого призначення;
  • землі рекреаційного призначення;
  • землі історико-культурного призначення;
  • землі лісогосподарського призначення;
  • землі водного фонду;
  • землі промисловості, транспорту, зв’язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Таким чином, частиною першою статті 19 Кодексу встановлений вичерпний перелік категорій земель України за основним цільовим призначенням.
Згідно з частиною третьою статті 20 Кодексу зміна цільового призначення земельних ділянок приватної власності здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок.
Зміна цільового призначення земельних ділянок приватної власності провадиться:
  • щодо земельних ділянок, розташованих у межах населеного пункту, - сільською, селищною, міською радою;
  • щодо земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, - районною державною адміністрацією, а щодо земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, що не входять до території району або в разі, якщо районна державна не утворена, - Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною державною адміністрацією.
  • проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки приватної власності , цільове призначення якої змінюється, розробляється на замовлення власника земельної ділянки без надання дозволу Радою міністрів Автономної республіки Крим, органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування на його розроблення.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється в порядку, встановленому законом.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої, орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у місячний строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, погодженого в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу, приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та зміну її цільового призначення.
Відмова Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у зміні цільового призначення земельної ділянки або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
Земельні ділянки сільськогосподарського призначення використовуються їх власниками або користувачами виключно в межах вимог щодо користування землями певного виду використання, встановлених статтями 31. 33-37 цього Кодексу.
(Урядовий кур’єр. – 2013. – 20 квітня. – с.7).

 
 

Можу приєднати кухонну витяжку до загально будинкового вентиляційного каналу чи ні?

 

Державні санітарно-гігієнічні будівельні норми, а також вимоги технологічних процесів залежно від призначення приміщення, його об’єму  та інших параметрів встановлюють різну норму повітрообміну та розмір вентиляційних отворів для здійснення природної чи примусової вентиляції.
Кухонна витяжка – прилад для очистки повітря від диму, продуктів горіння, випарів, запаху та інших небажаних домішок, які утворюються під час приготування їжі.
Під час встановлення на витяжний отвір повітроводу фільтрувального елемента відбувається зниження інтенсивності природної вентиляції. У тому разі, якщо нема кухонної витяжки, допускається встановлення витяжки, яка працює тільки в «закритому» циклі (рециркуляційна). Це означає, що повітря після проходження фільтра витяжки повертається до кухні.
Кухонну витяжку дозволено приєднувати до загального вентиляційного каналу за умови, що мінімум третина площі витяжного каналу залишиться вільною для природної вентиляції.
Згідно з Положенням про порядок технічного обслуговування внутрішньобудинкових систем газопостачання житлових будинків, громадських будівель, підприємств побутового та комунального призначення, затвердженим наказом Державної акціонерної холдингової компанії «Укргаз» від 30.07.1997 року №35, перевірку димових та вентиляційних каналів на наявність тяги, а також інструктаж абонентів з правил користування встановленими побутовими газовими приладами та апаратами, проведення роз’яснювальної роботи серед власників (абонентів) та практичного інструктажу з правил безпечного користування газовими приладами здійснюють спеціалізовані підприємства газового господарства.
(Урядовий кур’єр. – 2013. – 30 березня. – с.6).

 

Податок на нерухоме майно
З 1 січня 2013 року Податковим кодексом (ст.. 265) запроваджено новий місцевий податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
Якщо об’єкт житлової нерухомості перебуває в спільній частковій власності кількох осіб, платником податку є кожна з цих осіб за належну їй частку; якщо об’єкт житлової нерухомості перебуває у спільній сумісній власності кількох осіб, але не поділений у натурі, платником податку є одна з таких осіб-власників, визначена за їхньою згодою, якщо інше не встановлене судом; якщо об’єкт житлової нерухомості поділений між ними в натурі, платником податку є кожна з цих осіб за належну їй частку.
Визначено перелік об’єктів, що не підлягають оподаткуванню. До них належать:
  • об’єкти житлової нерухомості, які перебувають у власності держави або територіальних громад (їхній спільній власності);
  • об’єкти житлової нерухомості, розташовані в зонах відчуження та безумовного (обов’язкового) відселення, визначені законом;
  • будівлі дитячих будинків сімейного типу;
  • садовий або дачний будинок, але не більше одного такого об’єкта на одного платника податку;
  • об’єкти житлової нерухомості, які належать багатодітним сім’ям та прийомним сім’ям у яких виховується троє та більше дітей, але не більше одного такого об’єкта на сім’ю;
  • гуртожитки.
На підставі даних Державного реєстру прав на нерухоме майно, який згідно із Законом «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення реалізації прав на нерухоме майно та їх обтяжень при їх державній реєстрації» запроваджено з 1 січня 2013 року, визначатиметься база оподаткування об’єкта житлової нерухомості.
Якщо в платника податку у власності є кілька об’єктів оподаткування, база оподаткування обчислюватиметься окремо за кожним із таких об’єктів.
Пільги стосуються квартир площею до 120 кв. метрів, а для житлових будинків – до 250 кв. метрів, і сплачувати доведеться тільки за квадратні метри понад указані площі. До того ж – за один із об’єктів житлової нерухомості на вибір.
Сільські, селищні або міські ради встановлюють відповідні ставки податку на нерухоме майно в таких розмірах за 1 кв. метр житлової площі об’єкта:
  • для квартир житловою площею до 240 кв. метрів та житлових будинків до 500 кв. метрів ставка податку становить до 1% розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року;
  • якщо маєте більші площі, то ставка податку сягає 2,7% розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня звітного (податкового) року.
Податок сплачується за місцем розташування об’єкта оподаткування й зараховується до відповідного бюджету. Фізичні особи податок за звітний рік сплачують протягом 60 днів від дня вручення (за штемпелем на конверті) податкового повідомлення-рішення. А юридичні особи вносять плату авансовими внесками щокварталу до 30 числа місяця, наступного за звітним кварталом, які відображаються в щорічній податковій декларації.
(Віче. – 2013. - №3. – с.27).

 
 

Офіційно про БТІ та Укрдержреєстр.

 

З 2013 року замість Бюро технічної інвентаризації (БТІ) покупці або ж продавці нерухомість матимуть справу з «Укрдержреєстром». Орган державної реєстрації прав здійснюватиме первинну реєстрацію речових прав на нерухоме майно (новозбудованих будинків, квартир у новобудовах або новосформованих земельних ділянок), а також усіх прав на нерухоме майно, які виникли до 1 січня 2013 року. Ця структура і видаватиме свідоцтво про право власності на майно. Строки реєстрації не перевищуватимуть 14 робочих днів з моменту подання відповідної заяви.
На сайті Державної реєстраційної служби (www.drsu.gov.ua/show/9839) розміщено спеціальний довідник для користувачів реєстраційними послугами, в якому можна ознайомитися з адресами органів державної реєстрації прав, надано роз’яснення, які речові права на нерухоме майно, їх обтяження підлягають державній реєстрації прав, документів, необхідних для проведення державної реєстрації прав на нерухоме майно тощо.
Нотаріуси реєструватимуть перехід права власності на нерухоме майно, тобто здійснюватимуть вторинну державну реєстрацію нерухомості. Посвідчуючи договори купівлі-продажу, міни, дарування нерухомого майна та земельних ділянок, набуття права власності на успадковану нерухомість тощо нотаріус здійснюватиме одночасно процедуру державної реєстрації права власності на нерухоме майно в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Відомості до реєстру нотаріус вноситиме фактично день у день. Буде забезпечене функціонування цієї процедури за принципом «єдиного вікна», коли нотаріус особисто здійснюватиме державну реєстрацію та видаватиме витяги з реєстру.
Плату за державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень встановлено у вигляді державного мита, що буде однаковим на всій території України. Так, за проведення державної реєстрації права власності на нерухоме майно державне мито стягуватиметься у розмірі сім неоподаткованих мінімумів доходів громадян (що становить 119 гривень), за технічну інвентаризацію – 120 грн для БТІ.
Права на нерухоме майно, що виникли та зареєстровані в установленому порядку до 2013 року, визнаватимуться дійсними з 1 січня 2013 року. Законодавство не передбачає обов’язку звертатися за їх перереєстрацією в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. У разі звернення за бажанням особи за проведенням такої перереєстрації державне мито не справляється.
(Урядовий кур’єр. – 2013. – 11 січня. – с.9).

 
 
З 1 січня 2013р.  у Дніпродзержинську почала роботу Реєстраційна служба міського управління юстиції за адресою:
  вул.. Арсенічева,64;
   тел..: (05692) 53-10-94; 7-70-58.
 
 

Як зареєструвати своє право на нерухоме майно.

 

Обов’язковій державній реєстрації підлягають речові права на нерухоме майно:
  • право власності;
  • право володіння;
  • право користування (сервітут);
  • право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис);
  • право забудови земельної ділянки (суперфіцій);
  • право господарського відання;
  • право оперативного управління;
  • право постійного користування та право оренди земельної ділянки;
  • право користування (оренди, найму) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами;
  • іпотека;
  • довірче управління майном;
  • інші речові права відповідно до закону.
Державна реєстрація прав є обов’язковою, оскільки відповідно до Цивільного кодексу України (статті 331 та 334) та Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» ( стаття 3) права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації, відповідно до закону, виникають з моменту такої реєстрації.
З 1 січня 2013 року процедура державної реєстрації прав стає простішою та зручнішою для власників, користувачів нерухомого майна.
Державна реєстрація прав проводитиметься державними реєстраторами прав на нерухоме майно відповідних реєстраційних служб, а також нотаріусами, як спеціальними суб’єктами, на яких покладаються функції державного реєстратора прав.
В спрощеному вигляді процедуру державної реєстрації прав можна зобразити в три кроки:
  • подання документів для державної реєстрації прав заявником і отримання картки прийому заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень;
  • проведення державної реєстрації прав (за відсутності підстав для відмови у її проведенні або зупиненні, чи зупиненні розгляду відповідної заяви);
  • отримання документів про державну реєстрацію прав заявником.
(Урядовий кур’єр. – 2012. – 25 грудня. – с.15).

 
 

Як перевести нежитлове приміщення у розряд житлового?

 

Відповідно до ст..58 Житлового кодексу УРСР на підставі рішення про надання житлового приміщення в будинку державного або громадського житлового фонду виконавчий комітет районної, міської, районної в місті, селищної, сільської ради народних депутатів видає громадянинові ордер, що є єдиною підставою для вселення в це житлове приміщення. Ордер може бути виданий тільки на вільне житлове приміщення.
Законодавством не передбачено переведення нежитлових приміщень у житлові. Відповідно до статей 6 – 8 Житлового кодексу Української РСР житлові будинки і приміщення призначаються для постійного проживання громадян. Надання приміщень у житлових будинках для потреб промислового характеру забороняється.
Якщо приміщення визнали непридатним для проживання, житлові будинки і приміщення переобладнуються для використання в інших цілях.
Єдиною умовою переведення житлових будинків або приміщень у нежитлові та навпаки є непридатність їх (або ж, навпаки, придатність) до проживання.
Порядок обстеження стану житлових будинків для встановлення їхньої відповідності санітарним нормам і технічним вимогам та визначення житлових будинків і приміщень непридатними для проживання встановлюється відповідно до Положення про порядок обстеження стану житлових будинків для встановлення їх відповідності санітарним нормам і технічним вимогам та визначення житлових будинків і приміщень непридатними для проживання встановлюється відповідно до Положення про порядок обстеження стану житлових будинків для встановлення їх відповідності санітарним і технічним вимогам та визнання житлових будинків і приміщень непридатними для проживання, затвердженого постановою Ради Міністрів Української РСР від 26.04.1984 р. №189.
Положенням про порядок надання дозволу на виконання будівельних робіт, затвердженим наказом Держбуду від 05.12.2000 р. №273, встановлено порядок і умови надання дозволу на виконання будівельних робіт з нового будівництва, розширення, реконструкції, технічного переоснащення, реставрації, капітального ремонту об’єктів. Цей порядок є обов’язковим для застосування усіма суб’єктами будівництва незалежно від форм власності, відомчої належності та джерел фінансування. Дозвіл на виконання будівельних робіт надається Інспекцією Державного архітектурно-будівельного контролю, яка одночасно веде реєстр наданих дозволів. Виконання таких робіт без дозволу забороняється.
Таким чином, для визнання нежитлового приміщення житловим необхідно звернутися до органів місцевого самоврядування з проханням створити комісію для встановлення відповідності санітарним і технічним вимогам приміщення, яке ви займаєте, придатним для проживання. Спірні питання можуть бути вирішені в судовому порядку.
(Урядовий кур’єр. – 2011. – 12 лютого. – с.11).

 

ЯК ПРИВАТИЗУЄТЬСЯ ЖИТЛО.
Приватизація державного житлового фонду здійснюється відповідно до Закону «Про приватизацію державного житлового фонду».
Відповідно до пункту 5 статті 5 Закону «Про приватизацію державного житлового фонду» кожен громадянин має право приватизувати займане ним житло безоплатно в межах номінальної вартості житлових чеків або з частковою доплатою один раз.
Безоплатна передача житла здійснюється з розрахунку 21 м2загальної площі на наймача та кожного члена сім’ї і додатково 10 м2 на сім’ю. Тобто в межах норми визначеної згаданим законодавством, громадяни мають право скористуватися правом приватизувати житло в повному обсязі один раз. Таке право може бути використане повністю і частинами. Хоча чинним законодавством не передбачено окремого нормативного документа щодо розрахунку «до приватизації» державного житлового фонду.
Згідно з частиною 2 статті 8 закону передача квартир здійснюється в спільну сумісну або часткову власність за письмовою згодою всіх повнолітніх членів сім’ї, які постійно мешкають у цій квартирі. В іншому випадку питання приватизації має вирішуватися в судовому порядку.
(Урядовий кур’єр. – 2012. – 4 лютого. – с.7).