Освіта
У розділі вміщено статистичні дані про дошкільні, загальноосвітні та вищі навчальні заклади різних рівнів акредитації, підготовку аспірантів та докторантів.
До дошкільних навчальних закладів (ДНЗ) належать ясла, ясла-садки, дитячі садки, ясла-садки сімейного, комбінованого, компенсуючого типу (спеціальні та санаторні), навчально-виховні комплекси тощо.
До загальноосвітніх навчальних закладів (ЗНЗ) належать школи, ліцеї, гімназії, колегіуми, навчально-виховні комплекси (об'єднання), санаторні школи всіх ступенів, а також спеціальні школи (школи-інтернати) та школи соціальної реабілітації.
Загальноосвітні навчальні заклади першого ступеня (початкова школа) забезпечують початкову загальну освіту, другого ступеня (основна школа) -базову загальну середню освіту, третього ступеня (старша школа) - повну загальну середню освіту.
До вищих навчальних закладів (ВНЗ) належать технікуми, училища, коледжі, інститути, консерваторії, академії, університети тощо.
Відповідно до статусу вищих навчальних закладів встановлено чотири рівні акредитації: І - технікуми, училища; II - коледжі та інші прирівняні до них заклади; III і IV - академії, університети, інститути, консерваторії.
Вищі навчальні заклади здійснюють підготовку фахівців за освітньо-кваліфікаційними рівнями:
молоділий спеціаліст - забезпечують технікуми, училища, інші вищі навчальні заклади І рівня акредитації;
бакалавр - забезпечують коледжі, інші вищі навчальні заклади II- IV рівнів акредитації;
спеціаліст, магістр - забезпечують вищі навчальні заклади III і IV рівнів акредитації.
У рамках удосконалення державного статистичного спостереження з питань вищої освіти змінено методологію формування показників, які характеризують прийом до ВНЗ і випуск фахівців.
Так починаючи з 2004/2005 навчального року, наводяться дані про прийом на початковий цикл навчання ( тобто про студентів, які тільки розпочали навчання у ВНЗ) та випуск фахівців (без тих, що продовжують навчання з метою здобуття більш високого освітньо-кваліфікаційного рівня).
16.1. Дошкільні навчальні заклади
(на кінець року)
1990 | 1995 | 2000 | 2005 | 2007 | 2008 | |
Кількість закладів | 80 | 93 | 58 | 48 | 48 | 49 |
У них місць | 12815 | 11440 | 5600 | 4839 | 5216 | 6612 |
Кількість дітей у закладах, тис. |
13,0 | 10,5 | 5,6 | 6,0 | 6,9 | 7,4 |
Охоплення дітей закладами, | ||||||
у % до кількості дітей | ||||||
відповідного віку | 65 | 66 | 71 | |||
Кількість дітей у закладах | ||||||
у розрахунку на 100 місць | 102 | 92 | 99 | 123 | 133 | 112 |
16.2. Розподіл дітей у дошкільних закладах за мовами виховання
(на кінець року; відсотків)
1 1995 | |
2000 | | 2005 | | 2006 | | 2007 | | 2008 | |
Кількість дітей, тис. осіб |
10,5 | 5,6 | 6,0 | 6,5 | 6,9 | 7,4 |
виховувались українською мовою | 89,1 | 95,2 | 94,4 | 92,1 | 92,7 | 92,5 |
виховувались російською мовою | 10,9 | 4,8 | 5,6 | 7,9 | 7,3 | 7,5 |
16.3. Загальноосвітні та вищі навчальні заклади у 1995—2008 роках
(на початок навчального року)
Денні загальноосвітні | Вищі навчальні заклади | ||||||
І—II рівнів | III- IV рівнів | ||||||
навчальні заклади | акредитації | акредитації | |||||
у них | у них | у них | |||||
усього | учнів, | усього | студентів, | усього | студентів, | ||
тис. | тис | тис. | |||||
1995/96 | 48 | 38,2 | 10 | 7,8 | 1 4,3 | ||
1996/97 | 49 | 37,6 | 7Д | 1 4,2 | |||
1997/98 | 49 | 36,8 | 4,3 | 1 6,2 | |||
1998/99 | 49 | 36,3 | 6 | 4,0 | 1 6,0 | ||
1999/00 | 48 | 35,2 | 6 | 4,0 | 1 5,9 | ||
2000/01 | 49 | 34,6 | 6 | 4Д | 1 6,5 | ||
2001/02 | 48 | 32,9 | 6 | 4,5 | 1 7,3 | ||
2002/03 | 49 | 31,4 | 6 | 4,9 | 1 8,5 | ||
2003/04 | 49 | 29,5 | 6 | 5Д | 1 9,2 | ||
2004/05 | 47 | 27,6 | 6 | 5,3 | 1 9,7 | ||
2005/06 | 47 | 25,8 | 5 | з,з | 1 10,3 | ||
2006/07 | 47 | 24,3 | 6 | 3,9 | 1 10,2 | ||
2007/08 | 47 | 23,2 | 6 | 3,7 | 1 10,0 | ||
2008/09 | 47 | 22,0 | 6 | 3,5 | 9,6 |
16.4. Кількість осіб, які навчалися у навчальних закладах
(на початок навчального року; одиниць)
1995/96 |
2000/0 Iі |
2005/06 | 2006/07 | 2007/08 | 2008/09 | |
Усього, тис. | 50,2 | 45,2 | 39,4 | 38,4 | 36,9 | 35,1 |
У денних загально- | ||||||
освітніх навчальних | ||||||
закладах | 38,2 | 34,6 | 25,8 | 24,3 | 23,2 | 22,0 |
У вищих навчальних | ||||||
закладах | ||||||
І—II рівнів акредитації |
7,8 | 4Д | з,з | 3,9 | 3,7 | 3,5 |
III- IV рівнів акредитації | 4,3 | 6,5 | 10,3 | 10,2 | 10,0 | 9,6 |
на 1 тис. населення, осіб |
||||||
У денних загально- | ||||||
освітніх навчальних | ||||||
закладах | 132 | 126 | 101 | 96 | 92 | 87 |
У вищих навчальних | ||||||
закладах | ||||||
І—II рівнів акредитації |
27 | 15 | 13 | 15 | 15 | 14 |
III- IV рівнів акредитації | 15 | 24 | 40 | 40 | 39 | 38 |
Починаючи з 2000/01 навчального року - з урахуванням недержавних закладів.
16.5. Денні загальноосвітні навчальні заклади
(на початок навчального року; одиниць)
1995/96 |
2000/0 Iі |
2005/06 | 2006/07 | 2007/08 | 2008/09 | |
Всього закладів | 48 | 49 | 47 | 47 | 47 | 47 |
середні школи | ||||||
І ступеня | - | - | - | - | - | - |
середні школи | ||||||
І—II ступеня | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
середні школи | ||||||
І—III ступеня | 44 | 39 | 33 | 33 | 33 | 33 |
середні школи | ||||||
II—III ступеня | - | - | - | - | - | - |
гімназії | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
ліцеї | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
колегіуми | - | - | 1 | 1 | 1 | 1 |
навчально-виховні | ||||||
комплекси | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | |
спеціальні школи | ||||||
(школи-інтернати), | ||||||
школи соціальної | ||||||
реабілітації та | ||||||
санаторні школи | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Кількість учнів у | ||||||
закладах, тис. | 38,2 | 34,6 | 25,8 | 24,3 | 23,2 | 22,0 |
середні школи | ||||||
І ступеня | - | - | - | - | - | - |
середні школи | ||||||
І—II ступеня | 0,8 | о,з | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
середні школи | ||||||
І—III ступеня | 36,8 | 30,2 | 19,2 | 17,9 | 17,0 | 15,9 |
середні школи | ||||||
II—III ступеня | - | - | - | - | - | - |
гімназії | 1,4 | 1,4 | 1,3 | 1,3 | 1,3 | |
ліцеї | 1,2 | 1,8 | 1,8 | 1,8 | 1,7 | |
колегіуми | - | - | ІД | 1,0 | 0,9 | 0,9 |
навчально-виховні | ||||||
комплекси | 1,0 | 1,6 | 1,6 | 1,5 | 1,5 | |
спеціальні, школи | ||||||
(школи-інтернати), | ||||||
школи соціальної | ||||||
реабілітації та | ||||||
санаторні школи | 0,6 | 0,6 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Кількість | ||||||
учителів, тис. | 2,3 | 1,9 | 1,8 | 1,8 | 1,7 | 1,7 |
Див. першу виноску до табл. 16.4.
16.6. Вищі навчальні заклади
(на початок навчального року)
1995/96 | 2000/01 | 2005/06 | 2006/07 | 2007/08 | 2008/09 | |
Кількість закладів | 11 | 7 | 6 | 7 | 7 | 7 |
І—II рівнів | ||||||
акредитації | 10 | 6 | 5 | 6 | 6 | 6 |
III- IV рівнів | ||||||
акредитації | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
У них студентів, тис. | 12,1 | 10,6 | 13,6 | 14,1 | 13,7 | 13,1 |
І—II рівнів | ||||||
акредитації | 7,8 | 4Д | з,з | 3,9 | 3,7 | 3,5 |
за денною формою | ||||||
навчання | 5,4 | 3,4 | 2,8 | ЗД | з,о | з,о |
III- IV рівнів | ||||||
акредитації | 4,3 | 6,5 | 10,3 | 10,2 | 10,0 | 9,6 |
за денною формою | ||||||
навчання | 3,0 | 4Д | 5Д | 4,8 | 4,7 | 4,4 |
Прийнято, тис. | 3,5 | 3,3 | 3,5 | 3,2 | 3,3 | 2,5 |
І—II рівнів | ||||||
акредитації | 2,4 | 1,4 | ІД1 | 1,2і | 1,3і | ІД1 |
III- IV рівнів | ||||||
акредитації | ІД | 1,9 | 2,4і | 2,0і | 2,0і | 1,4і |
Випущено, тис. | 2,9 | 3,1 | 2,8 | 3,3 | 3,4 | 3,2 |
І—II рівнів | ||||||
акредитації | 2,3 | 1,2 | 1,02 | 1,12 | 1,22 | 1,02 |
за денною формою | ||||||
навчання | 1,4 | 1,0 | 0,7 | 0,8 | 0,9 | 0,7 |
III- IV рівнів | ||||||
акредитації | 0,6 | 1,9 | 1,82 | 2,22 | 2,22 | 2,22 |
за денною формою | ||||||
навчання | 0,4 | 1,4 | 0,9 | ІД | 1,0 | 1,0 |
Починаючи з 2004/05 навчального року - прийнято осіб на початковий цикл навчання (без тих, що прийняті на навчання з метою здобуття більш високого освітньо-кваліфікаційного рівня).
Починаючи з 2004/05 навчального року - випущено фахівців ( без тих, що закінчили відповідний цикл навчання та продовжують навчання з метою здобуття більш високого освітньо-кваліфікаційного рівня).
На початок 2008/09 навчального року серед студентів ВНЗ І—II рівнів акредитації 15 осіб - інваліди, 57 - сироти та ті, що залишились без піклування батьків; серед студентів ВНЗ ПІ- IV рівнів акредитації - відповідно 40 та 16 осіб. Направлення на роботу отримало 1,4 тис. випускників ВНЗ (45,1% до загальної кількості випускників). З низ 1,1 тис. навчалися за рахунок коштів державного бюджету.
16.7. Розподіл студентів вищих навчальних закладів за мовами навчання
(на початок навчального року: відсотків)
2005/06 | 2006/07 | 2007/08 | 2008/09 | |
Кількість студентів І—II рівнів |
||||
акредитації, тис. осіб | з,з | 3,9 | 3,7 | 3,5 |
навчалися українською | ||||
мовою | 93,7 | 94,9 | 94,4 | 98,0 |
навчалися російською | ||||
мовою | 6,3 | 5Д | 5,6 | 2,0 |
Кількість студентів III- IV | ||||
рівнів акредитації, тис. осіб |
10,3 | 10,2 | 10,0 | 9,6 |
навчалися українською | ||||
мовою | 72,9 | 80,5 | 80,8 | 81,3 |
навчалися російською | ||||
мовою | 27,1 | 19,5 | 19,2 | 18,7 |
16.8. Чисельність студентів ВНЗ за джерелами фінансування їх навчання
(на початок навчального року;)
2006 | 2007 | 2008 | ||||
І—II | III-IV | І—II | III-IV | І—II | III-IV | |
рівнів | рівнів | рівнів | рівнів | рівнів | рівнів | |
акриди- | акриди- | акриди- | акриди- | акриди- | акриди- | |
тацн | тацн | тацн | тацн | тацн | тацн | |
Кількість студентів, | ||||||
осіб | 3906 | 10167 | 3678 | 9980 | 3512 | 9627 |
у тому числі за рахунок | ||||||
коштів | ||||||
державного бюджету | 2344 | 3849 | 2273 | 3819 | 2197 | 3708 |
місцевих бюджетів | 404 | - | 389 | - | 435 | - |
центральних органів | ||||||
виконавчої влади, | ||||||
юридичних осіб | - | 147 | - | 186 | - | 149 |
фізичних осіб | 1158 | 6171 | 1016 | 5975 | 880 | 5770 |
16.9. Прийом студентів ВНЗ на початковий цикл за джерелами фінансування їх навчання
(на початок навчального року;)
2006 | 2007 | 2008 | ||||
І-ІІ | III-IV | І-ІІ | III-IV | І-ІІ | III-IV | |
рівнів | рівнів | рівнів | рівнів | рівнів | рівнів | |
акриди- | акриди- | акриди- | акриди- | акриди- | акриди- | |
тацн | тацн | тацн | тацн | тацн | тацн | |
Прийнято студентів, | ||||||
осіб | 1247 | 2048 | 1271 | 1980 | 1067 | 1413 |
у тому числі за рахунок | ||||||
коштів | ||||||
державного бюджету | 723 | 930 | 715 | 901 | 700 | 842 |
місцевих бюджетів | 152 | - | 153 | - | 152 | - |
центральних органів | ||||||
виконавчої влади, | ||||||
юридичних осіб | - | 26 | - | 15 | - | - |
фізичних осіб | 372 | 1092 | 403 | 1064 | 215 | 571 |
16.10. Випуск фахівців з вищих навчальних закладів за освітньо-кваліфікаційними рівнями
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | ||
Усього випущено , | осіб | 2752 | 3248 | 3450 | 3172 |
у тому числі | |||||
магістрів | 151 | 201 | 208 | 237 | |
спеціалістів | 965 | 1189 | 1177 | 1124 | |
бакалаврів | 2 | 5 | 95 | 61 | |
молодших спеціалістів | 1634 | 1853 | 1970 | 1750 |
Без осіб, які продовжують навчання для здобуття більш високого освітньо-кваліфікованого рівня.
На початок 2008/09 навчального року увіз усіх рівнів акредитації працювало 502 педагогічних та 351 науково-педагогічних працівників. З них наукову ступень кандидата наук мають 202 особи, доктора наук - 37 особи, учене звання доцента - 154, професора - 37 осіб.
16.11. Підготовка аспірантів
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | |
Кількість установ, | ||||
що мають | ||||
аспірантуру | 1 | 1 | 1 | 1 |
Кількість аспірантів | ||||
на кінець року | 93 | 89 | 99 | 98 |
Прийнято | 32 | 31 | 38 | 28 |
з відривом від | ||||
виробництва | 22 | 20 | 29 | 21 |
без відриву від | ||||
виробництва | 10 | 11 | 9 | 7 |
Підготовлено | 20 | 24 | 22 | 29 |
з відривом від | ||||
виробництва | 10 | 12 | 17 | 19 |
без відриву від | ||||
виробництва | 10 | 12 | 5 | 10 |
16.12. Підготовка докторантів
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | ||||
Кількість установ, що мають докторантуру | 1 | 2 | 1 | ||||
Кількість докторантів на кінець року | 1 | 1 | - | - | |||
Прийнято | - | - | - | - | |||
Підготовлено | 1 | — | 1 | — |